האזור הטוב ביותר לשהות בירושלים

העיר העתיקה בירושלים היא ללא ספק אחד המקומות המרגשים, ההיסטוריים והשנויים במחלוקת בעולם. במשך אלפי שנים, ירושלים הייתה מוקד האירועים הדתיים, והעיר נכבשה ונשלטה על ידי קבוצות רבות ושונות של אנשים. כיום, העיר העתיקה מחולקת לרובעים, ורובעים אלו של ירושלים מייצגים את הקבוצות הדתיות והאתניות השונות שחיות בעיר המוקפת חומה במשך מאות שנים.

ארבעת הרבעים של ירושלים הם הרובע הארמני, הרובע הנוצרי, הרובע היהודי והרובע המוסלמי. הליכה בעיר העתיקה היא כמו הליכה לאורך אלפי שנים של היסטוריה אנושית, ולכל רובע יש אתרים, מסעדות, ארכיטקטורה והיסטוריה שונים לחקור.

ביקור בעיר העתיקה בירושלים הוא משהו שכל מטייל בישראל צריך לעשות, ויש הרבה מה לראות ולעשות. הנה המדריך האולטימטיבי שלך לביקור בארבעת הרבעים של ירושלים.

הרובע הארמני

הרובע הארמני, הקטן ביותר מבין רובע ירושלים, הוא החלק היחיד בעיר העתיקה שאינו מוקדש לדת. לארמנים יש נוכחות משמעותית בירושלים מזה כ-1,500 שנה, לאחר שארמניה התנצרה כדת מדינה. זרם משמעותי של ארמנים התרחש בסביבות 1915, כאשר ארמנים רבים ברחו מטורקיה במהלך המלחמה בין ארמניה לטורקיה, והגיעו לירושלים.

למרות היותו הקטן מבין הרבעים, יש כאן הרבה מה לראות ולעשות. קתדרלת סנט ג'יימס היא הכנסייה המרכזית באזור זה, והיא מתוארכת לתקופת הצלבנים. יש גם קפלת סן מרקו, שהיא אחת הכנסיות העתיקות ביותר בירושלים. ברובע הארמני, תראו רחובות מרוצפים יפהפיים, ואמנות קרמיקה בסגנון משמעותי המזוהה עם התרבות הארמנית. יש גם כמה מקומות לאכול אוכל ארמני מסורתי, כמו בולגורג'י וארמני אורתודוקסי.

ירושלים

במהלך עונת החגים, הקפד לבקר ברובע הארמני של העיר העתיקה לכמה חגיגות חגיגיות. הארמנים בירושלים עוקבים אחר לוח השנה היוליאני, וגם חג המולד וגם השנה החדשה נחגגים בתאריכים שונים מאשר ברבעים האחרים. ניתן להגיע לרובע הארמני בכניסה דרך שער יפו או שער ציון.

קרא גם על ראשון לציון מיטב משפיעני המזון כאן.

הרובע הנוצרי

הבא ברשימה שלנו של רובע ירושלים הוא הרובע הנוצרי. לנוצרים יש קשרים עמוקים עם העיר העתיקה בירושלים, ובחלק זה של העיר נמצאים עשרות אתרים משמעותיים. האתר הראשי? כנסיית הקבר. מאמינים כי כנסייה זו נבנתה מעל המקומות בהם נצלב ונקבר ישו, והיא מתוארכת לפחות לשנת 336 לספירה. קבוצות נוצריות שונות שולטות בחלקים שונים של הכנסייה, ויש אינספור דברים לראות בכנסייה עצמה, כולל האדיקולה, או המקדש שסוגר את קברו של ישו.

בכנסיית הקבר, עולי רגל רבים צועדים בשביל הנקרא ויה דולורוזה, המייצג את השביל שהנוצרים מאמינים שישו למעשה הלך בדרך לצליבתו. אתה יכול ללכת בשביל זה כדי לראות רבים מהאתרים המשמעותיים בכנסייה.

זהו אחד הרבעים המתויירים ביותר של ירושלים, ותוכלו להגיע גם לאתרים נוספים משמעותיים בנצרות, כמו כנסיית הגואל הלותרנית, מנזר הקדוש המושיע ומנזר אברהם הקדוש. ואם אתם אוהבים שווקים בחוץ, צפוי לכם פינוק. ברובע זה נמצא שוק מוריסטן, שנמצא ליד כנסיית הקבר. הוא צבעוני ומואר, ויש כאן שפע של חנויות ומסעדות.

כפי שניתן לצפות, חג המולד הוא עניין מיוחד בעיר העתיקה של ירושלים, במיוחד ברובע הנוצרי. ישנם שווקי חג המולד, קישוטים, עצים ומיסה חצות בכנסיית הקבר. אם יצא לכם לבקר בישראל בתקופת החגים, אברהם טורס מציע חוויות לחג המולד בעיר העתיקה. ניתן להגיע לרובע הנוצרי בכניסה דרך שער יפו או שער חדש.

הרובע היהודי

שום טיול ברובע ירושלים לא יהיה שלם בלי ביקור ברובע היהודי. ברובע היהודי בעיר העתיקה נמצא האתר הקדוש המשמעותי ביותר ביהדות, הכותל המערבי (או הכותל בעברית). חומה זו היא החלק האחרון שנותר במה שמכונה בית המקדש היהודי השני, שנהרס על ידי הרומאים בשנת 70 לספירה. כיום, את פיסת החומה שנותרה ואת הרחבה סביבה מבקרים יהודים מרחבי העולם, המתפללים ליד החומה ומשאירים פתקים בסדקיה. בעת הביקור בכותל, כדאי להקפיד לבקר גם במנהרות הכותל, שנמצאות מתחת לכותל עצמו, ושניתן לבקר בהן רק בהצטרפות לסיור.

כמו כן, ברובע היהודי, ישנו קבר דוד המלך, אשר מאמינים כי הוא אתר קבורתו של דוד המלך מימי התנ"ך. תוך כדי סיור ברחובות הרובע היהודי תמצאו גם בתי כנסת רבים, כולל בית הכנסת המפורסם "חורבה", וכן ישיבות רבות (מקומות לימוד יהודיים), והקארדו, שהיה הרחוב הראשי בתקופה הרומית העתיקה, והוא עכשיו שוב שוק מתפקד.

ביקור ברובע היהודי במהלך חגי ישראל הוא תמיד עניין מיוחד, ויש הרבה חגים בלוח השנה היהודי שתוכלו לפקוח עליהם עין. חשוב גם לציין שהחגים הללו נחגגים כולם בצורה שונה, ועשויים לספק לכם חוויה אחרת בעיר העתיקה. במהלך פורים סביר להניח שתמצאו אנשים חוגגים ברחובות, בעוד שבפסח עשויים להיות אנשים נוספים בתפילה בכותל. חג החנוכה ידוע בפינוק מתוק מיוחד בשם סופגניות (שדומות לסופגניות), אז שימו לב אליהם אם אתם מבקרים בסביבות הזמן הזה. ניתן להגיע לרובע היהודי בכניסה דרך שער ציון.

הרובע המוסלמי

הגדול מבין הרבעים של ירושלים הוא הרובע המוסלמי, שנמצא בצפון מזרח העיר העתיקה. המאפיינים המשמעותיים ביותר שלו הם כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא. כיפת הסלע היא מבנה זהב נוצץ המהווה את האנדרטה האסלאמית העתיקה ביותר הקיימת בעולם, והיא נוף איקוני על קו הרקיע של ירושלים. מסגד אל-אקצא הסמוך נחשב בעיני המוסלמים למקום שבו פגש הנביא מוחמד את אלוהים, והוא אתר קדוש מאוד בדת.

השטח של שני אתרים אלו נקרא הר הבית. בעוד שכל המבקרים יכולים לסייר באזור החיצוני ולהתבונן בנופים, לא-מוסלמים אינם מורשים להיכנס לתוך כיפת הסלע, ובאופן כללי, מבקרים מורשים רק בזמנים מסוימים. לדוגמה, המתחם כולו סגור למבקרים בימי שישי ושבת, וגם במהלך הרמדאן וחגים מוסלמים שונים.

הישארו בירושלים

ברובע זה של העיר העתיקה נמצא גם שוק תוסס (או שוק). הוא ממוקם ברובע המוסלמי והנוצרי כאחד, וכולל מבוך של סמטאות שלאורכו חנויות שמוכרות הכל, מתבלינים ועד צעיפים. זהו מקום נהדר לקנות מזכרות או לקבל משהו טעים לאכול.

ביקור ברובע המוסלמי במהלך החגים המוסלמיים הוא תמיד חוויה מיוחדת, במיוחד בסביבות הרמדאן. אתה יכול להגיע לרובע המוסלמי על ידי כניסה דרך שלושה שערים: שער דמשק, שער הורדוס ושער האריות.

דברים שכדאי לדעת על רובע ירושלים

כפי שניתן לראות, רובע ירושלים מובהקים ותוססים, ויש בהם הרבה מה לראות ולעשות. בגלל המשמעות הדתית והפריסה של העיר, יש כמה דברים שכדאי לזכור כשאתם מתכננים את הביקור שלכם:

לבוש: כדי לגשת לאתרים דתיים, גברים ונשים כאחד צריכים בדרך כלל להתלבש "צנוע". זה אומר שבאופן כללי, יש לכסות את הכתפיים, ואין ללבוש מכנסיים קצרים או חצאיות קצרות.

הר הבית: ברובע המוסלמי, על מנת להיכנס להר הבית, תצטרכו להציג דרכון. כמו כן, לא תתאפשר כניסה אם אתה לובש דברים עם דימויים דתיים (כגון שרשרת צולבת). תפילה נוצרית ויהודית אסורה גם בזמן ביקור באזור זה.

הליכה: זו בהחלט עיר הליכה, אז הקפידו לנעול נעליים טובות, לחבוש כובע וקרם הגנה ולהביא אתכם מים. שימו לב גם שבגשם, האבן הירושלמית היפה עלולה להפוך לחלקה.

סיורים: אמנם אפשר לבקר ברוב האתרים בעצמכם, אבל יציאה לסיור תעזור להבטיח שתראו את כל האתרים המדהימים שיש לרבעי ירושלים להציע. 

כמו ירושלים, אולי תרצה לקרוא כאן על מוזיאון ראשון לציון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים קשורים

מה זה קלינאי

 מה זה קלינאי תקשורת

קלינאי תקשורת, הידוע גם בתור פתולוג בשפה הדיבורית (SLP), הוא איש מקצוע בתחום הבריאות המתמחה באבחון וטיפול בהפרעות תקשורת. הפרעות אלו יכולות להשפיע על האופן

מערות

יציאה דרך מערות בית גוברין

מערות בית גוברין, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הן מהאתרים האייקוניים והמסקרנים בישראל. מערות עתיקות מעשה ידי אדם אלה, השוכנות בתוך הגן הלאומי בית גוברין-מרשה,

נופי מדבר

מסע אל הלא נודע: נופי מדבר הנגב

כשמדמיינים את ישראל, לעתים קרובות עולים בראש חזיונות של ערים עתיקות, אנדרטאות קדושות ושווקים תוססים. עם זאת, חבוי בחצי הארץ הדרומי נמצא יעד מסקרן לא

דילוג לתוכן